اجرای بتن سخت

بتن سخت ملاتی معمولاً از بتن سخت صنعتی تشکیل است. بتن سخت صنعتی نیز از سیمان سنگدانه های معدنی و پلیمر و سایر مواد ساخته شده است. روش‌های گوناگون و مختلفی برای اجرای بتن سخت وجود دارد و معمولاً دو روش عمده برای پاشیدن بتن سخت بر روی سطوح وجود دارد که روش اول روش خشکه پاشی می‌باشد و روش دوم روش ملاتی می‌باشد. در سال دور سیستمی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد سیستم ملاتی بود و این سیستم بسیار در نزد کارفرمایان رایج بود و به همین دلیل در میان کارفرمایان بتن سخت به شکل ملاتی شناخته شده می‌شد. باید توجه کرد که میزان استفاده از بتن سخت در این نوع روش در این روش سیستم ملاتی ممکن است ۳ تا ۵ برابر نیز افزایش یابد که از نظر اقتصادی به هیچ عنوان بهره وری مناسبی را به همراه ندارد.

نکاتی از اجرای بتن سخت

بتن سخت ملاتی معمولاً از بتن رنگی سخت صنعتی تشکیل است. بتن سخت صنعتی نیز از سیمان سنگدانه های معدنی و پلیمر و سایر مواد ساخته شده است. روش‌های گوناگون و مختلفی برای اجرای بتن سخت وجود دارد و معمولاً دو روش عمده برای پاشیدن بتن سخت بر روی سطوح وجود دارد که روش اول روش خشکه پاشی می‌باشد و روش دوم روش ملاتی می‌باشد. در سال دور سیستمی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد سیستم ملاتی بود و این سیستم بسیار در نزد کارفرمایان رایج بود و به همین دلیل در میان کارفرمایان بتن سخت به شکل ملاتی شناخته شده می‌شد. باید توجه کرد که میزان استفاده از بتن سخت در این نوع روش در این روش سیستم ملاتی ممکن است ۳ تا ۵ برابر نیز افزایش یابد که از نظر اقتصادی به هیچ عنوان بهره وری مناسبی را به همراه ندارد.

  • مواردی را که باید برای اجرای بتن سخت ملاتی بدانیم.
  • مقاومت اجرای بتن سخت
  • بتن سخت کجا استفاده می‌شود؟
  • شیوه اجرای بتن سخت  ضد سایش و فرسودگی
  • جمع بندی و نتیجه گیری

مواردی را که باید برای اجرای بتن سخت ملاتی بدانیم.

متاسفانه در میان اغلب سازندگان و انبوه سازان و کارفرمایان چیزی که مورد توجه قرار گرفته است این است که سیستم ملاتی بسیار مقاوم‌تر از سیستم خشکه پاشی است به همین دلیل بیشتر از این سیستم استفاده می‌شود.

اما باید به این نکته اشاره نماییم که تفاوت نهایی هر دو سیستم در دوره مقاومت سایشی بسیار بالای آنها می‌باشد همچنین پیشنهاد می‌شود جهت مقاوم سازی و افزایش سطح کیفی کار عیار آرماتوربندی و استفاده از افزودنی‌های بتن و سیستم خشک پاشی باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

نکته جالب این است که ضخامت بتن سخت در فرایند اجرای سخت در سیستم ملاتی حدوداً ًبین ۱ تا ۲ سانتی متر می‌باشد که متناسب با نوع کاربری و همینطور کارفرمای که پروژه را اجرا می‌کند اندازه آن نیز قابل تغییر می‌باشد. البته به دلیل اینکه این سیستم یک سیستم یکپارچه می‌باشد و مشکلات زیست محیطی را با خود به همراه ندارد و از فرسایش درزها و لغ شدن جلوگیری می‌شود.

همچنین باید به این نکته اشاره نمود که در فرایند اجرای بتن سخت ابتدا باید سطح زمین به صورت کامل قالب بندی شود و با تراز لیزری با ضخامت حداقل یک سانتیمتر بتن عیار بالا را روی سطح پهن نمایند و با دستگاه ماله پروانه و یا کاملاً بتوان روی آن پرداخته و صاف شود.

مقاومت اجرای بتن سخت

باید به این نکته اشاره کرد که ملاتی که در بتن سخت ساخته می‌شود از حیث مقاومت فشاری سایشی و خمشی دارای مقاومت بسیار بالا و قابل توجهی می‌باشد و به همین دلیل می‌باشد که از این بتن در کفسازی صنعتی با ماله پروانه اکثر کارخانجات صنعتی استفاده می‌شود و با توجه به دستگاهای بسیار زیادی که در کارخانه‌ها وجود دارد از این روش استفاده می‌گردد.

بتن سخت کجا استفاده می‌شود؟

همانطور که در بالا اشاره شد مقاومت این بتن بسیار بالاست به همین علت در کارخانجاتی که رفت و آمد و تردد در آنها بسیار فراوان است و وسایل بسیار زیادی در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد از بتن سخت می‌توان استفاده کرد و با توجه به این نتایج می‌توانیم بگوییم که بتن سخت در کف سازی انواع کارخانه‌ها, سوله‌ها, پارکینگ ها, انبارها, باند فرودگاه, صنایع خودروسازی, نیروگاه‌ها, پایانه‌ها, باراندازها, سردخانه‌ها, کشتارگاه‌ها, صنایع نساجی, صنایع نفت و گاز و پتروشیمی, راه آهن و مترو و صنایع مرتبط با بسته بندی پلاستیک, مراکز مهم نظامی, صنایع مرتبط با چوب صنایع و کارخانجات مرتبط با فعالیت‌های نظیر قند و نمک می‌توان از بتن سخت استفاده نمود و با توجه ایمنی فراوان آن از آسیب ندیدن آن در طول مدت و عمر فراوان آن مطمئن گردید.

 

شیوه اجرای بتن سخت ضد سایش و فرسودگی

برای اینکه بتوانیم به طور کامل اقدام به اجرای بتن سخت در مکان مورد نظر خودمان بنماییم لازم است موارد زیر را مورد توجه قرار دهیم.

باید در مکان مورد نظر خودمان به اندازه ۸ تا ۲۰ سانت اقدام بتن ریزی نماییم. البته بتن کلاً دارای شرایط و خصوصیات ویژه است.

نکاتی که باید در طرح اختلاط بتن سقف مورد توجه قرار گیرد به شرح زیر می‌باشد:

– بتن مورد نظر باید با میلگرد و شبکه آرماتور مسلح گردد و در صورتی که این موارد در دسترس نمی‌باشد استفاده از الیاف‌های جایگزین گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود الیاف‌هایی نظیر الیاف فولادی, پلاستیکی یا پلیمر که حتماً در صورت نبود ادوات آرماتوربندی باید مورد استفاده قرار گیرند.

-بهره گیری از الیاف‌های PP در راستای کاهش ترک‌های انقباضی بتن که ممکن است در طول زمان بر آن وارد گردد.

-باید توجه کرد که نظیر ژل میکروسیلیس و روان کننده‌ها برای افزایش روان کنندگی در فرآیند اجرای بتن سخت استفاده شود چراکه استفاده از افزودنی‌های بتن می‌توان کار ما را بسیار راحت‌تر نماید.

– نسبت آب و سیمان با توجه به نسبت آب به سیمان استاندارد نباید از ۴۵٫ از آن بیش‌تر باشد.

– عیار سیمان می‌بایست بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ باشد.

 

جمع بندی و نتیجه گیری

همانطور که در بالا اشاره شد نوع اجرای بتن سخت در نظر افراد و گروه‌ها و شرکت‌های مختلف متفاوت است بتن دارای مقاومت بسیار زیادی می‌باشد و در رنگ‌های مختلف و طرح‌های مختلف به بازار ارائه می‌شود که مشتری می‌تواند با مراجعه به مراکز فروش بر اساس نیاز خود اقدام به تهییه ی بتن سخت مورد نظر خود نماید.

همین طور که اشاره شد بتن نه تنها دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر انواع فرسایش آسیب‌دیدگی خش و ضربه قرار دارد و پس از اجرا در صورتی که فرمول اجرا به درستی انجام شود محیط از لحاظ هرگونه صدمه‌ای ایمن خواهد بود اما باید توجه کنید نوع اجرا نیز بسته به کیفیت آن بسیار مهم می‌باشد همانطور که در بالا هم بدان اشاره شد دو روش اجرا وجود دارد که متاسفانه در ایران روش ملاتی بسیار پرطرفدار می‌باشد اما روش خشکه پاشی بسیار بهتر است زیرا از لحاظ اقتصادی به صرفه‌ترین روش از لحاظ مقاومت با این روش ملاتی و روش خشکه پاشی وجود ندارد ولی به هر حال چون روش ملاتی روش بسیار قدیمی است و سالیان سال است که توسط کارفرما مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار دشوار است که آنان را قانع کرد تا از سایر روش‌های که مورد اعتماد آنها نیست اما از حیث علمی و تجربی مورد تأیید قرار گرفته است استفاده نمایند.

اجرای بتن سخت

اجرای بتن سخت

 

 

طول عمر بتن سخت در سطح درست اجرای بتن سخت بسیار بالاست .
معیار های زیبایی و کیفیت سطح نهایی کفپوش بتن سخت بسیار عالی میباشد و هر کارفرمایی را راضی نگه میدارد.

به همین دلیل تا به حال جایگزینی برای بتن سخت یافت نشده است .

مقاومت بالای بتن سخت در برابر حجم زیاد وزن چه از نظر تعداد تردد و چه از نظر میزان بار وارده بر سطح

بسیار بالا می باشد لذا بتن سخت پاسخگوی نیاز کارفرمایان برای کفسازی محیط های با حجم وزنی زیاد می باشد.

 

مواد تشکیل دهنده بتن سخت :

بتن سخت از پودر ضد سایش است که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است که در اجرای بتن سخت تاثیردارد.

برای افزایش مقاومت کف بتن سخت از مواد دیگر نی استفاده میشود که میتوان آنهارا به صورت زیر نام برد:

بتن مثل ابر روان کنده ها – الیاف جایگزین آرماتور

زمین کفسازی شده با بتن سخت از چنان مقاومت بالایی بربخوردار است

که هیچ بار و فشار و وزن زیادی قادر به تخریب آن نخواهد بود.

لذا بهترین گزینه برای کفسازی کف سوله و کارخانه ها و کفسازی پارکینگ های طبقاتی با ترافیک بالا بتن سخت صنعتی میباشد.

بتن سخت صنعتی :

اجرای بتن سخت صنعتی که علاوه بر زیبایی و یکپارچگی دارای دوام، طول عمر، مقاومت بالا در برابر فرسایش،

مقاومت بالا در برابر فشار و ترافیک بالا و همچنین هزینه های پایین اجرا، تعمیر و نگهداری است.

 

خدمات اکسیر صنعت ایستا در زمینه اجرای بتن سخت :

گروه اکسیر صنعت با تجارب و دانش و امکانات وسیع با بیش از بیست و پنج سال فعالیت گسترده وحرفه ای

با همکاری شرکتهای معتبرخارجی وداخلی در زمینه تخصصی اجرای بتن سخت و بتن سخت صنعتی

در ایران وخارج از کشور مورد نیاز وکاربرد میباشد فعایت دارد.

و با دارا بودن دپارتمانهای نماینده گان خارجی- دپارتمان نمایندگان داخلی –دپارتمان مجریان-دپارتمان مارکتینگ در کلیه استانها کشور

خدمات شایانی را به برخی صنایع کشور عرضه نموده و هم اکنون با دانش فنی و امکانات مورد نیازفعالیت گسترده ای نموده

تا بعضی از محصولات به کشورها ی خارج مورد نیازعرضه کند .

برای ارتباط بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه اجرای بتن سخت و بتن سخت صنعتی با ما در تماس باشید .

شماره تماس :
۰۲۱۶۶۰۵۲۷۱۹
۰۲۱۶۶۰۱۴۹۸۸

آقای شهلایی:  ۰۹۱۲۳۴۶۷۸۵۴

آقای سلوتی : ۰۹۱۲۱۴۹۶۵۸۱

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 × = چهار